Subject: Õiguslik alus isikuandmete töötlemiseks seaduse mõjude hindamisel
From: "Ingel Kadarik - MKM" <[email-masked]>
To: "info - AKI" <[email-masked]>
Date: Wed, 27 Aug 2025 09:27:50 +0300

Tere

Palun abi sobiva õigusliku aluse leidmisel, tellimaks Statistikaametilt 
andmeid seaduseelnõu seletuskirjas seaduse mõjude hindamiseks. Mõjude 
hindamise vajadus tuleneb Vabariigi Valitsuse 22.12.2011 nr 180 määrusest 
Hea õigusloome ja normitehnika eeskiri. Statistikaamet peab meie tellimuse 
täitmiseks töötlema pseudonümiseeritud isikuandmeid, mis on võrdsustatud 
isikuandmete töötlemisega ning vajab selle jaoks meilt andmete kasutamise 
eesmärki ning õiguslikku alust. Me ei ole selle nõudega varasemalt 
Statistikaameti poolt kokku puutunud taolistel juhtudel andmete tellimisega, 
mistõttu soovin üle küsida, kas meie poolt pakutud sõnastus õiguslikuks 
aluseks on piisav. Me eeldame, et seadusemuudatuste mõjude hindamine on 
poliitika kujundamise eesmärgil tehtav analüüs.

Kas AKI vaatest on allpool esitatud andmete kasutamise eesmärk ja õiguslik 
alus sobivad ja piisavad?

Andmete kasutamise eesmärk on seaduse mõjude analüüs töötervishoiu- ja 
tööohutuse seaduse muutmise eelnõu seletuskirjas. Seadusemuudatused 
mõjutavad nii töötajaid kui ka tööandjaid. Justiitsministeeriumi ja 
Riigikantselei 2021. aastal koostatud mõjude hindamise metoodika kohaselt on 
mõjuanalüüsis vajalik hinnata muudatustest mõjutatud sihtrühmade suurust, 
mida võimaldab Statistikaametilt tellitavad andmed.

Õiguslik alus:
Isikuandmete kaitse seaduse § 6 kohaselt on lubatud isikuandmete töötlemine 
teadus- ja ajaloouuringu ning riikliku statistika vajadusteks ning sama 
paragrahvi lõike 5 kohaselt loetakse teadusuuringuks ka täidesaatva 
riigivõimu analüüsid ja uuringud, mis tehakse poliitika kujundamise 
eesmärgil ja nende koostamiseks on täidesaatval riigivõimul õigus teha 
päringuid teise vastutava või volitatud töötleja andmekogusse ning töödelda 
saadud isikuandmeid. Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi 
tegevusvaldkonna piiritleb Vabariigi Valitsuse seadus, mille § 63 lõike 1 
kohaselt kuulub ministeeriumi valitsemisalasse muuhulgas töösuhete ja 
töökeskkonna korraldamine ning vastavate õigusaktide eelnõude koostamine. 
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi põhimääruse (Vabariigi Valitsuse 
23.10.2002 määrus nr 323) §-s 10 on täpsustatud, et ministeeriumi tegevuse 
eesmärgiks on luua eeldused Eesti majanduse konkurentsivõime ja tootlikkuse 
kasvuks töötades välja ja viies ellu riigi majandus-, ettevõtlus-, 
tööhõive-, tööturu- ja maakasutuspoliitikat. Põhimääruse §17 lõige 182 
täpsustab veel, et töösuhete ja töökeskkonna osakonna põhiülesanne on 
tööpoliitika kavandamine ja koordineerimine ning selle elluviimise 
korraldamine ja valdkonda reguleerivate õigusaktide eelnõude 
ettevalmistamine. Vabariigi Valitsuse 22.12.2011 määruse nr 180 (Hea 
õigusloome ja normitehnika eeskiri) kohaselt kuulub seaduseelnõu juurde ka 
seaduse mõju hindamine.

Tervitades

	Ingel Kadarik
töövaldkonna andmete nõunik
Tööala valdkond
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
+372 5451 0226  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
www.mkm.ee <https://www.mkm.ee>  | Suur-Ameerika 1, Tallinn